tisdag 16 oktober 2012

Bibliotekets ljuvliga system


Jag älskar bibliotek, har alltid gjort, kommer nog alltid att göra. Jag är inte troende men jag har fått för mig att den känslan troende får när de kliver in i sin moské eller kyrka är densamma som jag får i ett blibliotek. Jag känner ett lugn. En trygghet. En glädje. En inspiration. En förväntan. Där finns så mycket information. Så mycket kunskap. Så mycket glädje. Så mycket smärta. Så mycket tid. Så mycket arbete.
Det bara finns där. Gratis för oss att ta del av. 

Jag läser i perioder, när jag var yngre hade jag ett år rekordet i antal lånade böcker på barn- och ungdomsbiblioteket i Växjö. Jag läste i stort sett alla med. Jag var helt uppslukad. 
Sen har det gått i perioder. De senaste åren har jag läst mindre och mindre och jag vill lägga den skulden på min mobiltelefon som erbjuder så mycket underhållning att läsningen prioriterats bort.

Däremot har jag börjat låna all kurslitteratur på biblioteket, alla böcker går inte att få tag på och man måste vara ute i god tid. Där är faktiskt min utbildning väldigt bra, vi vet kommande kursböcker i väldigt god tid för det mesta och då är det bara att ställa sig i kö på böckerna.

Jag har idag tre lånekort. Ett för Stockholmsstad, ett för Huddinge kommun och sen upptäckte jag att jag har kvar mitt lånekort från biblioteket i Växjö. Alltså har jag tre bibliotek i olika storlekar att låna böcker ifrån. 
Till kursen vi läser nu har jag lånat böcker från alla tre bibliotek och totalt betalat 20 kronor för dem. Plus en gammal skuld i Växjö på 100 kronor. Men 120 kronor måste jag säga är ett väldigt bra pris för 4 böcker.

Min ena kursare har betalat strax över 1000 kronor för sina böcker. Till nästa kurs har hon upplyst alla på Facebook kommer böckerna kosta ca 1500 och hon anser att det är fruktansvärt då kursen bara är på 5 veckor och att vi inte läser alla kapitel i varje bok. 
Men det är ju just så det är med kurslitteratur. Man måste hämta information på många olika platser för att komplettera. Det finns inte en kursbok för varje kurs de olika skolorna erbjuder. Det är inte så kurslitteratur fungerar. Det är inte så litteratur fungerar. 

Men det är så min kursare fungerar. Snabba, enkla, billiga lösningar (tänk Wikipedia). 

Jag orkar inte ens bemöda mig med att informera henne om att man dels kan låna böcker på biblioteket dels att det går utmärkt att köpa kurslitteratur begagnat på nätet. Hur mycket pengar hon skulle spara på det dessutom är skrattretande. 

 Skadeglädje är den bästa glädjen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar