onsdag 14 november 2012

Vad får man säga?



Ja vad får man använda som svärord eller skällsord utan att någon tar illa upp?

Får man säga bög? Får man säga fjolla? Får man säga svartskalle? Menar man per automatik att det är dåligt att vara bög? Kanske inte, men så många uppfattar det som ett skällsord och som något som är både sårande och kränkande.
Att vara fjollig då? Det kan ju vem som helst vara. Att vara fjollig är i mina ögon en egenskap. Men det är samma sak där. Att vara en fjolla är något negativt idag i folks ögon och öron.

Jag har börjat bli mer och mer medveten om hur mycket vi sårar varandra genom vad vi säger och väljer för svärord.

Min svägerskas 3åriga dotter använder ordet bajs ofta. Att säga bajs när man är 3 år är ju himla roligt. Men det är ett bra ord.
Alla gör det, djur som människor som kvalster.

Så, bajs är mitt nya svärord. Jag har svårt att se något kränkande i det just för att alla gör det. Bajs är ju dessutom skit med skillnaden att bajs inte låter lika taggigt som skit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar