tisdag 15 oktober 2013

Vårterminen 2014

Efter dyskalkyliutredningen tog livet en annan vändning och jag orkade inte satsa fullt ut på att läsa matte för att bli behörig till socionomprogrammet. Även om jag sökte till Ersta Sköndals socionomprogram som Inte har matte b som behörighetskrav, jag gjorde deras intagningsprov men kom inte vidare i antagningen - vilket var en lättnad. 
Tanken på att leva med dålig ekonomi i ytterligare tre och ett halvt år till tog död på den mesta av min motivation och även om jag trivdes med mitt jobb på en gruppbostad för lindrigt utvecklingsstörda så var min lön knappt mycket högre än ett fullt CSN lån skulle ge varje månad. Jag slet som ett djur och fick ett hån tillbaka varje gång lönen kom. 

Så jag sökte tre nya jobb, kom på intervju till två av dem och förälskade mig i det ena jobbet - som jag även fick. Mer ansvar, bara arbete under dagtid, inga kvällar - inga helger, högre lön, målgruppen skiftades från utvecklingsstörning till autism och asperger och lönen tog ett rejält kliv uppåt. 
Nu, fyra månader senare börjar jag komma in i det även om jag bitvis är rejält förvirrad. 

Vid sidan av har jag pluggat halvtid och då läst Handikappvetenskap. Det mest givande och intressanta jag läst och att hoppa av min förra utbildning (behandlingspedagog) för att istället söka den här är ett av mina bästa beslut. 
Men snart är kursen på 30hp slut (nåja, relativt snart) och jag vet inte hur jag ska göra till våren. Ska jag fortsätta plugga? I så fall vad? Eller, ska jag "bara" jobba? 

Idag är sista dagen att söka kurser och jag slängde just iväg en ansökan till fem-sex kurser. Alla rör funktionshinder och funktionsnedsättningar på något vis men även psykologi och motiverande samtal. Tänker att jag bestämmer mig när antagningsbeskedet kommer. 

Socionomplanerna är lagda på hyllan tillsvidare och de kommer nog få ligga där i ett par år. 

4 kommentarer:

  1. Kommer du ihåg vad intagningsprovet till ersta sköndal gick ut på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. har du sökt dit med au?

      Radera
    2. Helt missat Julias fråga då jag inte varit aktiv på bloggen på oerhört länge. Vad jag minns gick provet dels ut på en text som skulle skrivas samt ett prov med bla. logiska former men det var så längesen nu att jag inte minns. Jag kom iaf inte vidare till intervju med mina resultat.

      Radera
  2. Ställer samma fråga som ovanstående kommentar..

    SvaraRadera